Kanapészörf útmutató ¤ Host-oknak

Körülbelül másfél éve regisztráltam magam a Couchsurfing oldalra, akkor jóformán azt sem tudtam mi fán terem a kanapészörfölés. A lelkesedésem azonnal alább is hagyott amikor megláttam, hogy itt is profil töltögetéssel kell kezdeni a dolgot. Újabb "Hello, Rebeka vagyok 25 éves" kezdetű mondatokat kellene írni, ami már akkor unalmas amikor lepötyögöm és akkor mit szóljon az aki elolvassa? Végül azzal a lendülettel ahogy regisztráltam azonnal pihentettem is a fiókom egy laza fél évet. Már magam sem tudom, hogy mi vett rá, hogy újra belépjek, ám mostmár vettem a fáradtságot ahhoz, hogy ki is töltsem, majd elkezdtem ismerkedni a Kanapészörfölés fogalmával és rendszerével. 



Mi az a Kanapészörfölés?

Nem tudom kinek pattant ki a fejéből de így, hogy már mindkét oldalon voltam biztosan állíthatom, hogy hatlamas ötlet volt! A dolog egyszerű lényege az, hogy "szállást" kinálsz ingyen szívjóságból utazóknak a nagyvilágból. Ha a nappaliban van egy kanapéd, akad egy vendégszobád, vagy pár négyzetméter hely az ágyad és a fal között, épp annyi, hogy egy hálózsák elférjen, azt felajánlhatod ezen az oldalon. Cserében a fogadott utazó is - ha lehetősége van rá -  vendégül lát majd téged. Ilyen egyszerű. Elsőkörben. ha kicsit mélyebben belemegyünk és megkérdezünk olyanokat akik már fogadtak utazókat, vagy őket fogadák meglepő válaszokat fogunk kapni. Én aki 12 utazót fogadtam elmondatom, hogy én sokkal többet kapok mint az akit fogadok. Megismerek egy embert, hallgatom a sztorijait az utazásairól, tanulok tőle más kultúrákról, nyelvekről. Ha elkísérem a városba egy kis barangolásra, úgy érzem újra és újra felfedezem a saját városom és mindig más szemmel nézek rá. Gyakorlom az angol nyelvet, fejlődök az activityben (haha) és még sorolhatnám. Személy szerint külön élvezem az izgalommal vegyes várakozást mielőtt megérkezik. Mindent bekészítek előre, igyekszem otthon lenni, vagy legalább találkozni vele a városban, hogy ne egyedül keresgélje a lakásom. Szeretnék jó házigazda lenni és úgy bánok a vendégeimmel, hogy szeretném, hogy velem is bánjanak én pedig kanapémért cserébe egy élményt kapok. 




Egy vadidegennél megszállni! Merész felelőtlenség? 

Nem egészen. Szerencsére a rendszer meglepően jól kidolgozott. A regisztrált tagok többféle képpen is hitelesíthetik magukat. Cím, telefonszám hitelesítéssel illetve minden utazó hagyhat referenciát. Külön piros pont azért ahogy a referenciákat kezelik az oldalon, ugyanis ha az egyik fél megír egy referenciát az nem kerül ki azonnal az illető profiljába, hanem előbb emailt kap arról, hogy őt xy véleményezte ezért neki is írnia kell. Így elkerülhető az, hogy már az elolvasott referenciára válaszoljanak, két független látatlanban írt referenciánk lesz. Ezek szerintem egy csaló vagy rosszakaró számára már macerás dolgok. Ugyanis ha nincs fent elég képed, nincsenek referenciáid akkor valószínűleg senki nem fog fogadni, vagy épp nem akarnak nálad megszállni. A (hamis)referenciák gyűjtése pedig megint csak körülményes, így merem állítani, hogy akik rosszban akarnak sántikálni más módszer után néznek majd.


Pontosan nem tudom mióta dübörög a kanapészörfölés ezen az oldalon keresztül de valószínűleg nem tavaly kezdődött, és ezidő alatt rengeteg ember aludt idegen kanapékon, és ahogy olvasom igen kevés a negatív tapasztalat. 

Mint ahogy már fentebb is írtam, voltam már fogadó és utazó is így a következőkben jöjjön egy útmutató, hogy mire figyeljünk ha fogadók vagy utazók vagyunk a Kanapészörfölés világában.



Kezd fogadóként!

Ha a részese szeretnél lenni ennek a szuper kezdeményezésnek azt tanácsolom, hogy kezd a fogadó oldalon, több okból is. Hazai pályán vagy, eldöntheted, hogy kit/kiket fogadsz, felkészülhetsz, belekóstolhatsz, hogy milyen is ha egy idegen utazónak nyújtasz menedékhelyet, ha szerencséd van később majd ő is fogad téged és nem utolsó sorban referenciát gyűjtesz!



Mire figyelj ha fogadó vagy!

¤ Ha fogadó vagy eldöntheted, hogy vendégül látod e az utazót aki írt neked vagy sem. Az utazók rendszerint a couchsurfing oldalán üzenetben keresik fel a fogadókat, és megpróbálják "eladni" magukat, tehát meggyőzni arról téged, hogy fogadd őket. Rettenetes sok ilyen üzenetet kaptam már, így nagyon gyorsan kiszűröm azokat akik számomra nem megfelelőnek tűnnek. Ezért neked is leendő fogadó azt tanácsom, hogy figyelj a levelekre! Egy szép, hosszabb igényesen megfogalmazott levél már önmagában pozitívum. Én szeretem ha az utazó kitér arra, hogy merről jött, hová tart, mivel foglalkozik, miket szeret, tehát ha röviden tömörön ír magáról, de nem mászik túl személyes mélységbe. Ha megemlít valamit amit a profilomban látott vagy olvasott az szintén jó pont hiszen látszik, hogy vette a fáradtságot és megnézte, hogy kinek ír, nem pedig egy copy-paste levelet kaptam 20 másik potenciális fogadóval együtt.

¤ Ha az üzenetszűrő listán átment, jöhet a profil áttanulmányozása. A nagyon friss profilokat nem szeretem, ha csak nincs teljesen kidolgozva, hitelesítve és legalább egy két baráti referencia ott van. A friss, kép és referencia nélküli profilok egyből gyanusak, a negatív refernecia is buktát jelent, de sokszor a levélváltások között vagy chatelés közben derül ki, hogy az illető rossz oldalra regisztrált és valójában kanapszexet keres. Egyértelmű persze, hogy ha az illetőnek sok a pozitív referenciája akkor nagy eséllyel fogadni is fogom, de emelett szükséges az is, hogy a képei alapján szimpatikusnak tartsam. A referenciáknál megszoktam nézni, hogy egy két véleményezőnek, hogy áll a profilja és nem e véletlenül mégis egy csaló referencia gyűjtűre bukkantam. 


¤ Miután megvolt a profilscan jöhet pár üzenetváltás majd a dolog lefixálás, itt én már megadom a facebook elérhetőségem, és ott chaten pontosítunk. Facebook profilt is cserélhettek, azt is át lehet bújni és még jobban megbizonyosodni, hogy a szörfösünk nem hamis. Ha új fogadó vagy beszélj meg találkozót a városban az utazóval, és ne írd le neki előre a pontos címed. Ilyenkor jó a tisztázok újra mindent, például, hogy van háziállatod (mert nekem kutyám és cicám is van mindig felhívom rá a figyelmet, de a profilomban is ott virít), otthon leszel e, vagy később el kell menned, hol találkoztok stb.

¤ Jöhet a várakozás és a készülődés. Az oldaladon leírhatod, hogy mi az amit a vendégnek biztosítani tudsz (törölköző, ágynemű, reggeli, wi-fi, stb.), ha oda felajánlottál valamit akkor azt nagyon illik tartani is. Általában mindenki a saját cuccait is hozza, de velem már fordult elő, hogy egy hosszú útról érkező stoppos srác rendkívül tudott örülni, egy tiszta és puha törölközőnek és az illatos ágyneműnek. Egyszóval vállad a profilodban felsoroltakat. Én személy szerint bekészítek mindenből egyet hátha kell alapon.  Természetesen összerámolhatod kicsit a lakást, bár az én tapasztalatom azt mutatja, hogy egy kis rumli egyáltalán nem zavarja őket, örülnek ha végre ledőlhetnek valahová.  




Mi van akkor ha baj van?

Mit tegyél ha nem úgy viselkedik, ahogy az elvárod, nem tartja magát a megbeszéltekhez vagy bármi más törtánik ami számodra rossz és kellemetlen? 


Beszéld meg vele! Mintha együtt élnél valakivel a koliban, vagy az albiban. Nem gondolatolvasó, nem tudhatja, fáradt, nyűgös más kultúrból jött. Ezért első körben mindig kedvesen szólj neki, magyarázd el mi az amit másképp kellene vagy egyáltalán nem is kellene, valószínűleg egyből kapcsol és nincs is már próbléma.

Jó, de mi van akkor ha nagy baj van? 

Ha példuál, bunkózik, erőszakoskodik veled? Tedd ki a küszöbre azonnal és dobd utána a cuccait! Te vagy otthon, az a te lakásod, ha visszaél a kedveségeddel és a bizalmaddal az egy elég erős indok arra, hogy repüljön. Ne ijedj meg bármi is történik. A te lakásod ismered a terepet, ott vannak a szomszédaid ereszd ki a hangod ha baj van. Szólj ismerősnek, rokonnak, hogy belevágsz ebbe és beszéljétek meg, hogy mikor érkezik az utazó, hogyha kell közbe tudjon lépni. Hidd el egy idegen országban, egyedül egy idegen házban minden bizonnyal nem kockáztat majd egy rendőségi ügyet ezért szépen tovább áll. Ennek ellenére hagyj róla egy referenciát ahol őszintén leírod, hogy mi történt, mit csinált, ezzel óva inted tőle a többi fogadót is. 


¤ Én igyekszem időt fordítani a vendégemre, de ez nem mindig sikerül. Van, hogy épp egy zúzós hét közepén fogadtam egy kétségbeesett lányt akit a másik fogadó lemondott. Ilyenkor szintén előre tisztázom, hogy sajnálom de most egy percem sincs, biztosítom a kanapét meg a zuhanyt és némi zombi csevegést este egy tea mellett amikor hazaesek de másra most képtelen vagyok. Ez sem volt még soha gond. De ha mégis van pár szabad órád érdemes az utazóval töltened. Mutasd meg neki a várost, vidd el pár érdekes és szép helyre, sztorizgassatok, meséljetek egymásnak. Sok utazó azzal szeretné meghálálni a kedvességed, hogy főz neked egy ételet ami az ő nemzetére jellemző. Hagyd neki! Nagyon szép gesztus és sok mókával jár. A közös főzés és a nagy beszélgetések illetve utána a nagy zabálások az egyik kedvenc tevékenységem mit az utazókkal szoktam elkövetni.

¤ Mérd fel, hogy milyen típus. A kalandor önálló felfedező fajta, aki elindul reggel 9kor és hazaesik este? Vagy a kicsit visszahúzódobb elveszett utazó? Ha az előbbi akkor hagyd, végezd a napi rutinod, ugyanis ő az a fajta aki remekül elvan magának és minden helyzetben feltalálja magát ám ha az utóbbival van dolgod akkor mindenképpen szánj rá egy fél órát. Adj neki térképet, jelöld be a nevezetességeket, írd le melyik csomópontról milyen busszal jöhet haza, cseréljetek telefonszámot, hidd el nagyon hálás lesz érte! 


¤ Végezetül pedig a búcsú után gyűjtsd be a referenciádat és ne felejtsd el te is véleményezni a vendéged! :)


Akkor csinálod jól, ha a fogadónak nem egy vendéglátós hostesst kell játszania a szörfös pedig nem egy őrült bizalomjátékot játszik, hanem mindkettőtöknek egy pozitív élmény marad.





You Might Also Like

0 megjegyzés